سلاطین دنیای هنر و فناوری

ورزشی، موسیقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

سلاطین دنیای هنر و فناوری

ورزشی، موسیقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

ابونصر فارابی تنها استاد موسیقی تاریخ ایران است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، کنسرت شب گذشته گروه اوستا با حضور جلال ذوالفنون در تالار وحدت در حالی از ساعت 30/21 آغاز شد که جمعیت بسیاری برای هنرنمایی تنها استاد موسیقی ایرانی حاضر در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به این سالن آمده بودند.



ذوالفنون در ابتدای این کنسرت که میهمانان ویژه ای چون ، فروزتده (معاون رئیس جمهور)،شاه آبادی (معاون هنری ارشاد)، حسن ریاحی(دبیر جشنواره) و علی ترابی(دبیر اجرایی جشنواره) در جمع مخاطبان آن دیده می شدند به تنهایی به روی سن آمد تا در بخش اول برنامه به تکنوازی بپردازد.
جلال ذوالفنون به رسم اکثر کنسرت هایش که پیش از آغاز برنامه توضیحاتی را در مورد اجرایش می دهد خطاب به حاضران در سالن گفت: آنجا که سخن باز می ماند موسیقی آغاز می شود. این جمله، جمله بسیار معروفی است که در تاریخ ماندگار شده و سخن بجایی است. چرا که هنر زیباترین و روان ترین احساسات و عواطف انسانی را به همراه دارد.
ذوالفنون ادامه داد: بنابراین درست به نظر می رسد که بعد از این تحول عظیم که از تکلم به زبان هنر رسیده دوباره به عقب برگردیم و هنر را با تکلم توجیه کنیم. با این حال شرایطی ایجاد می شود که باعث شده تا تکلم و هنر را در کنار یکدیگر به کار ببریم. این شرایط زمانی پدید می آید که بین حقیقت و ذهنیت اصلی هنر فاصله ایجاد شده باشد. اینجا وظیفه اهالی هنر است که از طریق تکلم این فاصله را رفع کنند.
این سه تار نواز همچنین تصریح کرد: متاسفانه برخی صحبت ها درباره موسیقی می شود که عمدتا به دلایل تاریخی زائیده ذهن بیمارگونه است.
وی ادامه داد: هنر باعث می شود هنرمند از فضای متافیزیک، الهااناتی را دریافت کند و در اجرای خود آن را ارائه کند. در تعاریف آمده که هنر«بود» را از«نبود» جدا می کند. این کاری نیست که به سادگی بتوان آنرا انجام داد؛ اما هنر قابلیت و توانایی انجام آنرا دارد. هنر عوامل مزاحم سد راه زیابیی را بر می دارد و این معجزه هنر است.
ذوالفنون افزود: موسیقی به خودی خود هنر نیست. من این جمله را در اجراهای خارجی نیز عنوان کرده ام که باعث تعجب بسیاری شده است. موسیقی هنر نیست مگر اینکه با الهامات و تفکر انسانی به آن جنبه هنری بدهیم. وگرنه همه می دانند که موسیقی ترکیبی از اصوات و اوزان است که هر دوی اینها عوامل فیزیکی هستند. در واقع زمانی موسیقی هنر می شود که مفهومی بر روی آن سوار شود.
این موسیقیدان همچنین تاکید کرد: کسی می تواند این کار را انجام دهد که ضمن درک هنر بومی خود، در زمینه سایر علوم مانند روانشناسی، فلسفه، تاریخ، ادبیات و بسیاری موارد دیگر آگاهی مناسبی داشته باشد. از این رو است که اعتقاد دارم تنها کسی که چنین توانایی را داشته ابونصر فارابی است و او کسی است که می توان او را تنها استاد موسیقی در طول تاریخ ایران دانست.
ذوالفنون پس این بخش سخنان خود به برای چند دقیقه ای به اجرای بداهه پردازی با سه تار پرداخت که ذوالفنون در بخش های قابل توجهی از این تکنوازی را با تکنیکی مربوط دست راست که معمولا در تنبور نوازی مرسوم است و به آن «شُر» می گویند اجرا کرد. نکته جالب اینکه بیش از دو سوم کل برنامه شب گذشته چه در همراهی ساز با آواز، چه در گروه نوازی ها و چه در تصنیف ها، جلال ذوالفنون در نوازندگی با دست راست خود از همان تکنیک شبیه به «شر»استفاده کرد که برای آشنایان با نوازندگی این استاد سه تار نوازی عجیب بود.
پس از بداهه نوازی کوتاه ذوالفنون سایر اعضای گروه اوستا نیز به روی سن آمدند تا بخش دوم برنامه را به اجرای قطعاتی که بخشی از آنها در گذشته با صدای شهرام ناظری در ذهن ها ماندگار شده بود بپردازند. از جمله این قطعات خاطره انگیز می توان به«الا یا ایها الساقی»، «اندک اندک» و «از نگاه یاران» اشاره کرد که علی صدیقی راد به عنوان خواننده آنها را اجرا می کرد.
هر چند بزرگانی همچون استاد جلال ذوالفنون از روی فرو تنی به درخواست گروه های جوان پاسخ مثبت می دهند و گاه با آنها برای اجرای برنامه به روی صحنه می روند اما  گروه های جوان تر نیز می بایست به فکر حفظ، شان و احترام این بزرگان که جزو گنجینه ها و سرمایه های هنری کشورمان هستند، باشند.

نظرات 2 + ارسال نظر
وبلاگ رسمی عبدالرضا اکبری جمعه 5 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:52 ب.ظ http://abdolreza-akbari.blogfa.com

سلام دوست عزیز خسته نباشید .

وبلاگ رسمی عبدالرضا اکبری با عنوان :

( مصاحبه عبدالرضا اکبری با مجله خانواده سبز )

به روز شد .

منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم .

موفق باشید . یا حق .

کرمی موفق دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:56 ب.ظ http://tkm5.blogfa.com

سلام من یه تحقیق در مورد ابونصر فارابی تهیه کردم که باید تو دانشگاه ارایه بدمش .وقتی مطالبش رو می خونم تعجب می کنم چون چطوری یه عارف می تونه موسیقی دان باشه.
بعضی آخوندا در مورد موسیقی میگن : موسیقی لهو و لعب است چون باعث دور شدن انسان از یاد خدا میشه پس چجوری یه فیلسوف و خداشناس آنقدر به موسیقی علاقه داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اگه مطلب جالبی از فارابی داشتید برام ارسال کنید ممنون میشم
به کلبه ی منم سربزن و نظر بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد