سلاطین دنیای هنر و فناوری

ورزشی، موسیقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

سلاطین دنیای هنر و فناوری

ورزشی، موسیقی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

صدسال قانون‌نوازی در ایران با نام «هزارگیسو» منتشر می‌شود

 

 

ضبط مجموعه «هزار گیسو» شامل صدسال قانون‌نوازی در ایران به همت ملیحه سعیدی و حمایت حوزه هنری به پایان رسید

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، این مجموعه شامل پنج سی‌دی است که در سی‌دی شماره یک آن آثاری از جلال قانون با همراهی آواز منوچهر شیرازی، مهدی مفتاح، سیمین آقارضی و ملیحه سعیدی آورده شده است.
در چهار سی‌دی بعدی، چهارده نفر از زبده‌ترین شاگردان ملیحه سعیدی آهنگساز و قانون‌نواز صاحب‌سبک ایران به همراهی سازهای کوبه‌ای آثاری از بزرگان موسیقی ایران از جمله؛ ابوالحسن صبا، علینقی وزیری، موسی معروفی، حسین دهلوی، فرامرز پایور، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و ملیحه سعیدی را اجرا می‌کنند.
در مجموعه حنانه سعیدی (دستگاه چهارگاه)، رابعه زند (آواز دشتی)، ابراهیم یساول‌زاده (دستگاه همایون)، پیام حکیم (آواز ابوعطا و دستگاه شور)، شاهرخ یعقوبی (آواز افشاری)، حدیث جناتی (دستگاه راستپنجگاه)، صمد عبدی (آواز ابوعطا)، مژگان محمدحسینی (دستگاه شور)، مرجان مهربان (دستگاه نوا)، حدیثه شرح‌قاموس (دستگاه همایون)، هورا مصلحی (دستگاه ماهور)، مهرشید پورکهواز (آواز اصفهان)، آفرین نظری‌جو (دستگاه سه‌گاه) و صبا جمالی (بیات ترک) در «هزارگیسو» به اجرای قانون می‌پردازند.
همچنین پوریا شهرستانی‌یکتا (کوزه)، مهدی رحمانی (تنبک)، پدرام بلورچی (تنبک و پرکاشن)، علی مبرقع (تبلا و کاسوره)، عمران فروزش (تنبک، دهل و دف) و سجاد منصوری (تنبک) سازهای کوبه‌ای این مجموعه را می‌نوازند.
همچنین قطعه «سبکبال» از ساخته‌های حسین دهلوی و همچنین با تنظیم وی برای ساز قانون، توسط ابراهیم یساول‌زاده، رابعه زند و حنانه سعیدی به صورت سه‌نوازی اجرا شده‌اند.
یک قطعه همنوازی کوبه‌ای توسط پدرام بلورچی و علی مبرقع با اجرای انواع سازهای کوبه‌ای در این مجموعه شنیده می‌شود.
ملیحه سعیدی درباره انتخاب نام این مجموعه پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران گفت: قانون در حقیقت یک ساز ایرانی است که تا هزار سال پیش در ایران رونق داشته است که پس از آن توسط اعراب مورد توجه قرار گرفت و اندک‌اندک در ایران به فراموشی سپرده شد. این ساز که بیشتر توسط آشوریان نواخته می‌شد در عرب به آلت‌الآشور مشهور بود. پیش از آن، ساز قانون در ایران «هزار گیسو» نام داشت چرا که سیم‌های آن از روده حیوانات بود، اضافه سیم‌ها در سمت راست ساز آویزان بود که شبیه گیسو می‌شد.
وی افزود: قانون از صد سال پیش که مجددا توسط رحیم قانونی به ایران باز گشت، با سبک عربی نواخته می‌شد که من با استفاده از نواهای ایرانی و نوازندگی با ده‌انگشت و همچنین تغییراتی که بر روی این ساز توسط استاد قنبری‌مهر و همسر و پسرم صورت گرفت این ساز رنگ و بوی ایرانی گرفته است.
مجموعه قانون‌نوازی «هزارگیسو» توسط مهدی سالک اردستانی در استودیو پژواک حوزه هنری ضبط شده است و به زودی توسط موسسه خانه هنر منتشر خواهد شد.
 

 منبع: پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران

نظرات 2 + ارسال نظر
fatemeh پنج‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 04:41 ب.ظ http://Mr-mostafazamani.blogfa.com

سلام به همه دوستای گلم

امیدوارم که حاله همگی خوب باشه

وب دوستداران مصطفی زمانی توسط من تازه تاسیس شده

و دوست دارم به وبلاگ من بیاین ودیدن کنید

وبا نظراتون منو یاری کنید

منتظرتون هستم

بای..

دوستداران مصطفی زمانی وبلاگ

www.Mr-mostafazamani.blogfa.com

محسن جلائی سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:04 ب.ظ

با سلام لطفا نحوه یا محل خرید این مجموعه را اعلام فرمائید چون هر جا گشتم نتوانستم تهیه کنم
با احترام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد